Frakter

Vi använder oss av DB Schenker i de flesta fall, undantagsvis kan andra speditörer förekomma. Större gods körs ut hem till tomt/dörr, då aviseras man med sms dagen före leverans. Mindre gods som hamparep, beslag, pyramidlock, mindre antal spjälor och liknande kan skickas med DB Schenkers Serviceställe. Då kommer varorna till utlämningsställe (ICA eller motsvarande).

Vill du se vad frakten kommer att bli, kan du lägga dina varor i kundvagnen och trycka på “visa kundvagn”.

Mottagningskontroll

När du får en leverans är det viktigt att säkerställa att det inte finns några fraktskader på ditt räcke. Här under finns instruktion om hur du går till väga.

  1. Kontrollera att antalet kollin stämmer mot fraktsedeln.
  2. Transportskador och saknat kollin bör anges på fraktsedeln. Kom ihåg att chaufförens påskrift krävs.
  3. Du som godsmottagare ansvarar för att skriftligt anmäla eventuell skada eller saknat gods till speditören. Anmälan kan göras direkt till info@spikab.se
  4. Upptäcks skadan vid avemballering bör en skriftlig anmälan göras direkt till info@spikab.se . Observera att anmälan måste ske inom 7 dagar efter leveransens mottagande. För sent inkommen anmälan beaktas inte av speditören eller av Spikab AB.
  1. När du fått ett ärendenummer från speditören skickar du en felanmälan tillsammans med foton på skadan till info@spikab.se . Skriv transportskada eller saknat gods i ämnesraden.
  2. Impregnerade trävaror måste avemballeras och förvaras luftigt (utomhus) för att undvika mögelpåväxt.

Leveransvillkor

Leverans

  • Normalt skickar vi leveransen inom 5 arbetsdagar från ordermottagandet. Under högsäsongen kan leveranstiden bli något längre.
  • Transporttiden brukar vanligtvis vara ca 5 arbetsdagar, men speditören har 30 dagar på sig att leverera, innan ärendet övergår till reklamation och nytt gods skickas.
  • Skulle du ha beställt en vara som av någon anledning inte skulle finnas på lager kontaktar vi dig och restnoterar den. När vi får hem den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta oss på spikab.se och avboka den.

Fraktskador

  • Under fliken “frakter” på finns information om mottagningskontroll och hur du agerar vid upptäkt fraktskada.

Leverans till utlandet

  • Kontakta kundservice för mer information.

Mottagning av varan

  • Det är viktigt att syna av all emballage tillsammans med chauffören och notera på fraktsedeln om eventuella synliga emballageskador (det är bättre att skriva en gång för mycket om du känner dig osäker och se till att chauffören signerar). Räkna även antal kollin så att det stämmer mot fraktsedeln. Om du har hemleverans till dörr är det viktigt att du är hemma vid mottagandet av varorna för att göra kontrollen ovan. Egna överenskommelser med chauffören ex.vis att ställa av varan även om du inte är hemma, görs på egen risk.

Personuppgifter – GDPR

  • När du besöker vår webbplats för första gången samlar vi in din IP-adress, den webbsida från vilken besöket gjordes, namnet på sidan, tid och datum för besöket, överförd datamängd och information om besökets förlopp (webblogg). Dessa uppgifter hjälper oss att optimera webbplatsen. Uppgifterna kopplas inte ihop med dig som person.
  • På vår webbplats används cookies.
  • Vår webbplats innehåller externa länkar till sidor som tillhör externa leverantörer (tredje part). Vår dataskyddspolicy gäller endast för vår webbplats. Beakta även de externa leverantörernas dataskyddspolicy.
  • Vi vidarebefordrar uppgifter till tredje part endast om detta krävs enligt lag eller av ett domstolsbeslut eller om uppgifterna är nödvändiga i samband med rättsprocesser eller brottsbekämpning.
  • För att analysera användningen av vår webbplats använder vi Google Analytics och deras utökade Remarketing funktion som möjliggör en bättre analys och för att kunna erbjuda bättre anpassad annonsering. Andra plugins som Youtube, Facebook och Instagram finns också på denna webbplats. Beakta även den externa leverantörernas dataskyddspolicy. Det går att välja bort Google Analytics funktioner genom att installera ett tillägg till webbläsaren som du hittar här.
  • Kunduppgifter i samband med order sparas i enlighet med bokföringslagen.

Priser och betalningsvillkor

Priser

  • Alla priser är inkl. moms, som för närvarande är 25% och anges i svenska kronor.

Betalningsvillkor

Swish

Swish är en mobil betaltjänst där du enkelt, snabbt och säkert kan överföra pengar.Betala ditt köp med Swish genom att logga in på din Swish-app och uppge betalningsuppgifterna. Kontrollera att de är korrekta. Köpet godkänner du med Mobilt BankID och du får omedelbart en betalningsbekräftelse. Pengarna dras direkt från ditt anslutna konto.

Klarna

Handla nu – betala senare!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

Få alltid hem varan innan du betalar

Betalningstid – alltid minst 14 dagar

Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter

Ladda ner dina fakturor från klarna.se

Möjlighet till delbetalning

Klarnas betalningsvillkor

Kredittiden för detta köp är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen. I enighet med avtalet med e-butiken debiteras en fakturaavgift om 6 kr.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Reklamation och ångerrätt

Reklamation

  • Vi tillämpar konsumentköplagen. Denna ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år. Förutsättningen är då att ni måste styrka att felet fanns vid inköpstillfället, och inte beror på slitage.
  • Vid eventuella defekter och skador behöver vi fotodokumentation på skadan. Vill ni genomföra en reklamation var vänlig kontakta oss på info@spikab.se
  • Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans.
  • Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.
  • Vid eventuell tvist följer Spikab.se Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer

Ångerrätt

  • Skulle du av någon anledning ångra ett köp, har du öppet köp i 14 dagar. Öppet köp gäller under förutsättningen att varan är oanvänd och i originalförpackning. Har du som beställare gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss inom 24 timmar. Har Spikab.se redan packat och skickat varan står beställaren för de extra kostnader som uppstår med returfrakt. Vid frågor kontakta vår kundservice.
  • Undantag från ångerrätten är måttanpassade produkter som glasräcken och rep.